Hoger in Google

Hoe kom ik hoger in Google? Die vraag wordt mij regelmatig gesteld. Ik vind het een sport om een website op de eerste pagina te laten verschijnen. Zonder te adverteren.

Sommige websitebouwers vertellen sprookjes en pretenderen dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten te zien zal zijn. Een hogere positie in zoekmachines is van een aantal factoren afhankelijk. Maar enkele snelle aanpassingen (aan bestaande websites) kunnen soms wél wonderen verrichten!

Hoe kom ik hoger in Google?

Google maakt het steeds moeilijker om hoog te scoren in haar zoekmachine (ook voor de eigen concurrenten). Daarom moet je streven naar de meest kansrijke – en realistische – mogelijkheden.

Dat begint met het kiezen van een goede domeinnaam, die de lading van je business dekt en je belangrijkste zoekwoord bevat.

Een voorbeeld. Stel dat je boekhouder bent, dan zou je dit woord in je domeinnaam moeten zetten. Stel dat je klanten zoekt in Utrecht, dan is www.boekhouder-utrecht.nl een goede optie. Behalve als iemand je al voor is geweest – zoals in dit geval.

Stel nou dat je je voornamelijk op ZZP-ers richt, dan is www.boekhouder-utrecht-zzp.nl een aantrekkelijk alternatief, zeker als iemand in Utrecht zoekt op een boekhouder voor ZZP-ers. En verhip: deze domeinnaam is nog vrij!

Goede alternatieven zijn dus vaak mogelijk. Google heeft een nuttige tool met suggesties, want hiermee kun je zien welke relevante woorden het meest worden gezocht in haar zoekmachine. Dit hulpmiddel wordt gebruikt door mensen die adverteren op Google: Adwords. Maar dat is een heel ander verhaal. Neem ook gerust contact op als je hierover meer wilt weten.

Hoe kom ik nóg hoger in Google?

Na het vaststellen van de best mogelijke domeinnaam gaan we heel gericht SEO (zoekmachineoptimalisatie) inzetten, te beginnen met een goede permalink (URL), paginatitel en paginabeschrijving.

Als je bovenstaande stappen niet doet, of laat doen, is een goede vindbaarheid en een hoge positie in Google uitgesloten. En zoals gezegd, deze aanpassingen zijn vaak binnen een paar minuten gepiept en het spectaculaire resultaat is soms al binnen een paar dagen te zien.

Als die basis-SEO in orde is, komen andere methoden en hulpmiddelen aan de orde:

  • Hoger in Googleeen responsive website (Google beloont sites die zich aanpassen aan mobieltjes)
  • inzetten van social media
  • linkbuilding (zorgen dat je website wordt gelinkt vanaf andere websites)
  • bloggen (ook op andere websites)

Met het functioneel inzetten van SEO en andere hulpmiddelen kun je dus meerdere zoekwoorden op dezelfde website optimaliseren voor de zoekmachines.

Met goede teksten nóg een stapje hoger in Google

Ook de tekst (en tekstopbouw) op je website is van wezenlijk belang. De betreffende webpagina moet relevante, lekker leesbare en het liefst originele informatie bevatten. Net zoals je je met je producten en diensten wilt onderscheiden van je concurrenten, moet je je onderscheiden met de teksten op je website. Als ervaren tekstschrijver kan ik ook hiermee van dienst zijn.

SEO is meer dan de juiste zoekwoorden kiezen en een gestructureerde webtekst maken. Het belangrijkste doel is het geven van antwoorden op vragen. De bezoekers van je website gebruiken niet voor niets een zoekmachine voor nuttige informatie over een onderwerp. Die hopen ze op jouw site te vinden!

En als die informatie in de smaak valt, wordt die gedeeld via social media, krijg je meer bezoekers en stijg je verder in Google, omdat je meer autoriteit krijgt toebedeeld.

Graag adviseer ik verder vrijblijvend over de vindbaarheid van je website en de meest kansrijke manier om hoger in Google te scoren.

Bovendien maak ik overzichtelijke, supersnelle, professionele websites.

Stuur een bericht voor meer informatie.
Bel of app: 06-2889 8910.